Noću bi klanjao dugo noćni namaz, tako da bi pred zoru uspravljao svoje noge uz zid kako bi mu se krv vratila u gornji dio tijela. Ibnu Vehb, rahmetullahi 'alejh, kaže: „Vidio sam Es-Sevrija kako je nakon akšam namaza klanjao, pa je pao na sedždu i nije se digao s nje sve dok nije zaučio ezan za jaciju namaz." Kabisa, rahmetullahi 'alejh, je rekao: „Nikada nisam sjeo u halku Sufjana es-Sevrija, a da u njoj nije spominjana smrt. Niti sam vidio da neko više spominje smrt od Sufjana." Jusuf b. Esbat kaže: „Kada bi Sufjan stao pričati i prisjećati se Ahireta, mokrio bi krv." Svaka zahvala pripada Allahu, subhanehu ve te'ala, Njega hvalimo, od Njega pomoći i oprosta tražimo, utječemo Mu se od zla naših duša i naših loših djela. Koga Allah, subhanehu ve te'ala, uputi, niko ga ne može odvesti na stranputicu, a koga Allah u zabludi ostavi niko ga ne može na Pravi put izvesti. Svjedočim da nema drugog istinskog boga osim Allaha, subhanehu ve te'ala, i svjedočim da je Muhammed, sallallahu 'alejhi ve sellem, Allahov rob i Allahov poslanik. Uistinu, najistinitiji govor je Allahova knjiga, najbolja uputa uputa Muhammeda, sallallahu 'alejhi ve sellem, a najgore stvari su novine u vjeri, jer je svaka novina u vjeri novotarija, a svaka novotarija je zabluda i svaka zabluda je u Vatri.
Od mnogih stvari koje je ovaj ummet zapostavio jeste i spomen ispravnih prethodnika, upoznavanje velikana prethodnih generacija, reformatora, velikih učenjaka, da'ija i mudžahida.
Kaže se da...
narod koji ne poznaje svoju historiju, on i ne zaslužuje da živi. I u stvarnosti, takav narod i neće živjeti pravim životom, sretnim i prosperitetnim životom kakvim su živjeli njihovi prethodnici. Stoga je na nama obaveza da se upoznajemo s našim ispravnim prethodnicima, naročito iz prve tri najbolje generacije koje su iza sebe ostavile mnogo dobro, pouke i poruke pred kojima ljudski um zastaje.
Govor o njima podstiče duše na ustrajnost u istini, rađa visoke ambicije kada je u pitanju traženje znanja i njegovo širenje, čini muslimana postojanim pri negiranju i izmjeni munkera-loših djela i mnogo drugo do čijeg zaključka možemo doći samo izučavajući njihov život i djelo. Ovom prilikom, uz Allahovu dozvolu, upoznat ćemo se s jednim od velikana ovoga ummeta, istinskim svjetionikom Pravog puta, primjerom bogobojaznosti i skromnosti, svjetlim primjerom negiranja zla, primjerom ustrajnosti na istini, traženju i širenju islamskog znanja. Allah mu se smilovao i bio zadovoljan njime. Malo ljudi ga poznaje. Obični ljudi ga rijetko spominju.
Ime i porijeklo
Imu je Ebu Abdillah Sufjan b. Se'id b. Mesruk b. Habib es-Sevri, rahmetullahi 'alejh. Potiče iz porodice Sevr, a ona iz veće porodice Mudar. Rođen je 97. h.g. Prvo znanje je sticao pred ocem Se'idom b. Mesrukom koji je bio pouzdan i povjerljiv kod učenjaka hadisa i hadisi putem njega zabilježeni su u „Šest hadiski zbirki". Majka je, također, imala veliki uticaj u usmjerenju svoga sina. Spominje se da mu je rekla: „Sinčiću moj! Traži znanje! Ja ću te potpomagati u tome svojim poslom." Prenosi se da je radila u predionici pamuka, pa bi od onoga što zaradi izdvajala svome sinu za knjige i traženje znanja. Jednog dana mu je rekla: „Sinčiću moj! Kada napišeš deset harfova, pogledaj u svoju dušu, jesu li ti povećali tvoju bogobojaznost, tvoju blagost i dostojanstvenost. Ako nisu, onda znaj da će ti oni samo nauditi i neće ti od koristi biti!" Uistinu, samo iz ovakve kuće mogu da izađu velikani ovoga ummeta.
Kada je Sufjan es-Sevri, rahmetullahi 'alejh, izašao u potragu znanja rekao je: „Vidim da se ovo znanje zapostavlja i gubi. Svoju dušu moram založiti u njegovom istraživanju." Govorio je: „Neću prestati tražiti znanje sve dok ima neko da me poučava njemu." Prenosi se da je kasnije, u poznim godinama, rekao: „U ovom znanju sam šezdesetak godina." Govorio je: „Ako mi ne dođu učenici koji traže znanje o hadisu da ga čuju i zapisuju, onda ću ja ići njima njihovim kućama." Znanje je sticao pred šest stotina šejhova i dostigao toliko znanje da su isti šejhovi dolazili na Sufjanove halke i slušali ga. El-Mubarek b. Se'id, rahmetullahi 'alejh, kaže: „Vidio sam Asima b. Ebi en-Nedžuda -a bio je veliki učenjak- kako dolazi Sufjanu i traži odgovor od njega. Kada ga je saslušao rekao mu je: 'O Sufjane! Dolazio si nam kao mladić i sticao znanje kod nas, pa si nas u tome pretekao i mi ti sada -kada si ostario- dolazimo!'" Sticao je znanje sve do svoje smrti. Učenjaci, Sufjanovi drugovi su došli da ga obiđu na samrti pa je jedan od njih citirao hadis koji je zadivio Sufjana. Sufjan je ispod kreveta dohvatio bilježnicu i u nju zapisao spomenuti hadis. Pa su mu prisutni rekli: „Zar i u ovakvom stanju?!" Rekao je: „Ovo je, uistinu, dobro! Pa, ako zaživim čuo sam dobro, a ako umrem, zapisao sam to dobro!" Putovao je radi sticanja znanja u: Mekku, Medinu, Bejtul-Makdis, Jemen i druga mjesta. Ebul-Musenna kaže: „Čuo sam ljude u Mervu kako uzvikuju: 'Došao nam je Sufjan! Došao nam je Sufjan!' Izašao sam da ga vidim, kad ono mladić tek mu počela rasti brada!"
Pamćenje hadisa
Sufjan es-Sevri, rahmetullahi 'alejh, je rekao za sebe: „Nikada ništa nisam zapamtio, a da sam to nekada zaboravio." Jahka el-Kattan, rahmetullahi 'alejh, je rekao: „Niko mi nije draži od Šu'beta i kod mene niko mu ravan nije. Međutim, kada mu se Sufjan suprostavi, ja uzimam Sufjanovo mišljenje." Ibnu 'Ujejne, rahmetullahi 'alejh, je rekao: „Ne znam za većeg poznavaoca halala i harama od Sufjana es-Sevrija." Šu'ajb b. Amr je rekao: „Smatram da bi se sutra moglo doći sa Sufjanom kao Allahovim dokazom protiv ljudi, pa da im se kaže: 'Niste doživjeli svoga Vjerovjesnika, sallallahu 'alejhi ve sellem, ali ste doživjeli Sufjana!"
Svoju večer bi dijelio na dva dijela: jedan dio bi provodio u učenju Kur'ana i noćnom namazu, dok bi drugi dio noći provodio u pamćenju i obnavljanju hadisa. Spominje se da je pamtio oko 30 000 hadisa. Ibnul-Mubarek, rahmetullahi 'alejh, prenosi od Ibnu Ujejne da je rekao: „Sjedio bih dugo kod Sufjana es-Sevrija, a on bi citirao hadise. Kada bi završio, rekao bih sam sebi: 'Ništa nije ostalo od Sufjanovog znanja, a da ga ja nisam čuo.' Zatim bih opet sjeo u njegovu halku i on bi počeo citirati hadise. Kada sam ga čuo, rekao sam sebi: 'Uistinu, ja ništa nisam čuo od njegovog znanja.'"
Rad po znanju
Abdurrahman b. Mehdi spominje da je čuo Sufjana es-Sevrija kako kaže: „Nikada mi nije došao hadis Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, a da barem jednom nisam postupio po njemu." Allah mu se smilovao i bio zadovoljan njime. Bojao se da ne sretne sutra Allaha, subhanehu ve te'ala, na Sudnjem danu, pa da ga Uzvišeni pita za hadise: „Zbog čega si ih pamtio? Jesi li postupao po njima?"
Bogobojaznost pri izdavanju odgovora
Mervan b. Mu'avija spominje da je bio prisutan kada je Sufjan es-Sevri upitan o razvodu braka, pa je rekao: „Doista, to su polni organi, tj. bojim se da kažem za neku ženu da je i dalje dozvoljena svome mužu, a ona mu bude zabranjena i ja budem razlog da neko ima odnos koji mu nije dozvoljen." Ibnu Esbat kaže: „Sufjan es-Sevri je upitan neko pitanje dok je trgovao na pijaci, pa je odgovorio: 'Sada je moje srce kod moga dirhema. Nisam slobodan da odgovaram, pa možda pogriješim dok prodajem i kupujem.'"
Ibadet i strahopoštovanje od Allaha
Jusuf b. Esbat kaže: „Nakon jacije namaza, Sufjan mi je rekao: 'Donesi mi vodu da se abdestim.' Donio sam mu posudu s vodom i on ju je prihvatio desnom rukom, a zatim naslonuo svoj obraz na lijevu ruku i stao razmišljati o nečemu. Ja sam zaspao i probudio se pred zoru. Našao sam ga u istom stanju. Sjedio je i posudu s vodom za abdest držao u desnoj ruci, a na lijevu ruku se oslanjao. Rekao sam mu: 'Šta ti je?! Zora već izlazi!' Rekao mi je: 'Otkako si mi donio vodu nisam prestao razmišljati o Ahiretu sve do ovoga trenutka.'" Noću bi klanjao dugo noćni namaz, tako da bi pred zoru uspravljao svoje noge uz zid kako bi mu se krv vratila u gornji dio tijela. Alija b. Fudajl je pripovijedao: „Vidio sam Es-Sevrija na sedždi, pa sam obišao sedam krugova oko Ka'be, a on je još uvijek bio na sedždi." Ibnu Vehb, rahmetullahi 'alejh, kaže: „Vidio sam Es-Sevrija kako je nakon akšam namaza klanjao pa je pao na sedždu i nije se digao s nje sve dok nije zaučio ezan za jaciju namaz."
Kabisa, rahmetullahi 'alejh, je rekao: „Nikada nisam sjeo u halku Sufjana es-Sevrija a da u njoj nije spominjana smrt. Niti sam vidio da neko više spominje smrt od Sufjana." Jusuf b. Esbat kaže: „Kada bi Sufjan stao pričati i prisjećati se Ahireta, mokrio bi krv." Ibnu Mehdi, rahmetullahi 'alejh, je rekao: „Jednu veče sam noćio kod Es-Sevrija, pa je stao plakati. Upitan je zašto plače, pa je odgovorio: 'Kod mene su grijesi lakši od ovoga' -pa je podigao nešto s poda-, 'ali se bojim da mi se ne iščupa iman (iz mojih prsa) prije nego što umrem!'"
Skromnost i naređivanje na dobro
Živio je skromno. Dunjaluk mu je prilazio, ali ga nije htio. Bavio se trgovinom kako ne bi bio u potrebi za nečim od ljudi. Govorio bi: „Nije skromnost u lošoj ishrani i gruboj odjeći, već je skromnost u kratkoj nadi i spoznaji blizine smrti." Ibnul-Velid je pripovijedao: „Hadždž sam obavljao sa Sufjanom es-Sevrijom, pa on skoro da nije ušućivao: naređivao je dobro i upozoravao na zlo." Sam je govorio: „Kada vidim nešto što me obavezuje da kažem svoje mišljenje o tome, pa ne kažem, nakon toga ja mokrim krv." Danju ne bi dozvoljavao sijela, već bi sve prisutne dizao sa sijela i podsticao ih na rad. Držao se podalje od halife, sultana i vođa. El-Mehdi nakon što je postao halifa, otišao je do Sufjana, skinuo svoj prsten i bacio Sufjanu u krilo rekavši mu: „O Ebu Abdillah, ovo je moj prsten! Radi u ovom narodu po Kur'anu i Sunnetu!" Sufjan je uzeo prsten i upitao: „O vođo pravovjernih, je li dozvoljavaš govor?" Halifa je rekao: „Slušaoc sluša govornika!" Ponovo ga je Sufjan upitao: „O vođo pravovjernih!" Halifa je rekao: „Da." „Je li mogu govoriti i poslije toga biti siguran?" - ponovo je Sufjan upitao. Halifa je rekao: „Da." Sufjan mu je odgovorio: „Ne šalji po mene dok ti ne dođem, niti mi daji dok ne zatražim od tebe!" Halifa se rasrdio i poželio da ga zatvori, pa mu je pisar, koji je bio pored njega, rekao: „Zar nisi rekao da će biti siguran?!" Halifa je rekao: „Da", i smirio se. Nakon što je Sufjan izašao od halife, upitali su ga: „Šta te spriječilo da ne prihvatiš njegovu ponudu, a naredio ti je da radiš po Kitabu i Sunnetu?!" Sufjan je odgovorio: „Ne bojim se ja njihove prevare, već se bojim njihova dobročinstva!
Sufjanova smrt i govor učenjaka o njemu
U ovakvom stanju Sufjan es-Sevri, rahmetullahi 'alejh, bio je sve do svoje smrti koja ga je zatekla u Basri u mjesecu ša'banu 161. h.g. Ogasulio ga je Abdullah b. Ishak el-Kinani. Jezid b. Ibrahim je rekao: „Te večeri mi je nešto u snu reklo: 'Umro je vođa pravovjernih u hadisu!'" Se'id je rekao: „Vidio sam u snu Sufjana kako leti od jedne palme do druge i govori: 'Hvala Allahu Koji nam je istinito obećanje dao!'" Ibrahim b. E'ajun je rekao: „U snu sam vidio Sufjana b. Se'ida pa sam ga upitao: 'Šta se desilo s tobom?' Odgovorio mi je: 'Ja sam u društvu časnih pisara.'" Ahmed b. Hanbel je rekao: „Ibnu 'Ujejne mi je rekao: 'Nećeš vidjeti vidjeti svojim očima nekoga sličnog Sufjanu es-Sevriju sve dok ne umreš!'" Ibnul-Mubarek je rekao: „Znanje sam zapisivao od 1100 učenjaka. Najbolji od njih je bio Sufjan es-Sevri." Ibnu Ebi Z'ib je rekao: „Nisam vidio nikoga sličnijeg tabi'inima od Sufjana es-Sevrija!"
Potreba za poznavanjem životopisa islamskih velikana
Sufjan es-Sevri, rahmetullahi 'alejh, samo je jedan od velikana koje je iznjedrio ovaj ummet. Koliko li smo mi samo u potrebi da se pridržavamo njihovih stopa, hodimo njihovim pravcem, budemo njihova usmjerenja! Koliko li smo mi samo u potrebi da kazujemo i slušamo o našim prethodnicima kako bismo živjeli ponosnim životom kakvim su i oni živjeli ili da barem pokušamo takvi biti. Svjesni smo da nikada ne možemo biti kao oni, ali, u najmanju ruku, braćo i sestre, životopis naših velikana ne smije ostati zakopan pod zemljom, nepoznat potonjim generacijama. To je nepravda koja ima pogubne posljedice. Svi mi, zajedno, moramo učestvovati u širenju i podučavanju mlađih generacija ovim velikanima, kako bi znali da ova vjera ima svoj lanac, ima svoje nosioce; kako bi znali da kada god su muslimani stali u odbranu svoje vjere -ne bojeći se ničijeg prigovora- da im je Svevišnji Allah podario postojano i hvale dostojno mjesto na Dunjaluku. Gospodaru naš, smiluj se Sufjanu es-Sevriju i nagradi ga najboljom nagradom! Gospodaru naš, molimo Te da nam se svima smiluješ i da svima nama oprostiš, Ti si najmilostiviji i Onaj Koji mnogo prašta, Onaj Koji voli opraštanje! Smiluj se našim mrtvima, izliječi naše bolesne, razgali našim zabrinutim, otkloni od nas nevolje! Gospodaru naš, molimo Te da pomogneš potlačenima! Gospodaru naš, molimo Te da podigneš poniženje s muslimana! Gospodaru naš, molimo Te da obraduješ naše oči širenjem islama i Sunneta! Tebi Uzvišeni Allahu pripada svaka zahvala na početku i na kraju. Neka je salavat i selam na Tvog i našeg poslanika, Muhammeda, sallallahu 'alejhi ve sellem, njegovu časnu porodicu i sve ashabe.